jueves, 18 de febrero de 2016

ENTREVISTA A MÓNICA NARANJO EN DIARIO ARA: "ALGÚN DÍA SÉ QUE CANTARÉ 'ELS SEGADORS'. ES UNA PIEZA PRECIOSA "



Texto cortesía de Diario ARA | Texto: Juan Callarissa | Foto: Pere Tordera


Se fue a los 17 años de casa para hacer carrera, y en 1997 vendió un millón y medio de copias de Palabra de mujer , el disco que la consagró. Desde entonces, Mónica Naranjo ha cantado con Pavarotti, ha hecho de jurado en Tu cara me suena y se ha tomado obligados descansos.

Vuelve con una ópera rock de look postapocalíptico para poner música a un libro. ¡Qué complicado! ¿Como se le ocurrió la propuesta?
No se me ha ocurrido a mí. No tengo tanto talento. Ya me gustaría. Me cayó en las manos el borrador de una novela y la historia me cautivó. Se lo pasé a Pepe Herrero y terminamos haciendo 17 cortes.

¿Y no le ha dado miedo volver con un disco tan alejado de su dance pop habitual? Parece difícil de vender ...
Pensé que era un disco complejo, como todos los de mi carrera. No me dio miedo. Creo que para crear arte las pautas no deben existir y no entiendo una carrera sin evolución. El día que ya no aprenda nada me quedaré en casa y estaré muy a gusto.

Mujer, pero si se retira ya no aprenderá más, ¿no?
No, porque tú puedes continuar haciendo música para ti, en tu casa. Yo no me veo con 60 años dando la vuelta al mundo cada dos por tres. Quiero estar en casa rodeada de nietos y viviendo en comuna.

¿Y no añoraría el calor del público?
No, porque he estado muy de suerte y ya la he tenido. Me he sentido y me siento muy querida por el público.

¿Su personaje intenso de los escenarios no ha eclipsado el artista?
La gente estaba acostumbrada a ver el personaje altivo, dramático y sobreactuado que yo interpreto. Y creo que muchos pensaban que esa persona no reía ni tenía una vida normal. Ahora, en la tele, se han llevado una agradable sorpresa.

¿Y la dualidad que supone crear un personaje no puede ser un poco peligrosa?
El personaje me va muy bien. Para separar. Créeme, el mundo de la música te puede hacer loco.

¿Tuvo que tomarse un descanso bastante importante, no?
Estaba harta. Muy harta. De sólo trabajar. Coges aviones, estar en tres lugares distintos de los EEUU en un día y luego ir a México. Al final acabas loco. Además, tampoco formaba parte de mis planes tener tanto éxito.

¿Como fue cantar con Pavarotti?
Fue un gran placer. Cuando yo tenía 14 años y formaron el Tres Tenores pensaba: "Es mi ídolo". Fue fantástico. De hecho, antes de salir al escenario me cogió miedo escénico y le dije que tenía pipí para huir, pero él no me dejó sola. Era muy listo ...

¿Y después de haber cantado en tantos idiomas, tiene previsto cantar en catalán?
Pues, mira, yo empecé cantando en catalán ...

¿No ha repetido ... no le gustó?
Claro, al final marchas, ya no vuelves a hablar en catalán con nadie.

¿Y no le hace gracia alguna canción?
Sí, una canción que sé que algún día cantaré es 'Los segadores'(Els Segadors') . Es una pieza preciosa.

¿En Madrid estuvo once horas firmando discos ... ¿Ha hecho sufrir a los fans haciendo tanta tele y poca música?
No había otra manera de hacer el disco que haciendo tele. Cuando hice las cuentas de lo que costaría la producción, me cayó una gota de sudor frío por la espalda.

¿Confía en las instituciones públicas relacionadas con la cultura?
No. Ahora no. Pedí ayuda para hacer este disco y todavía me tienen que contestar. El ministerio, en la SGAE ... Dijeron: "Mónica Naranjo? A espera ". Hay subvenciones anuales para la música clásica. Dijimos que estábamos haciendo un disco clásico, y nada. La música está como está y tú no puedes gastarte 200.000 euros en un disco -que es lo que ha costado el mío- así como así. Yo a veces pienso que, para los políticos, los artistas somos la última mierda.

¿Y ser catalana le ha hecho más complicado triunfar en España?
No! Yo estoy trabajando día si. día también en Madrid y allí nos quieren mucho. Estas cosas que se están diciendo que en el resto de España no simpatizan con nosotros son mentira. Y al contrario también. En Madrid, siempre digo: "No lo crean. Los catalanes adoramos el resto de España ". No hay ningún problema, el problema lo hacen.

Aparece desnuda en el disco. ¿Cuál es el secreto para estar tan estupenda?
Pues yo como de todo.

Pero quizá poco ...
¿Quieres ver qué llevo en el bolso? [Se levanta y abre la bolsa] Mira, chocolate! La excusa perfecta para si estoy angustiada, cansada ... Pero bueno, hago dos horas de deporte al día, siempre que puedo.

¿Debe haber ligado mucho, no?
No he ligado nunca. No se qué pasa. Yo caigo bien. Pero ya está. A veces, eso sí, me tiran piropos muy graciosas. Una vez me dijeron: "Me gustaría ser bizco para verte dos veces".

Pues por las canciones de los 90 parece que la hayan hecho sufrir mucho ...
Eran letras de un amigo mío que es gay y vive la vida hecho un drama. Es muy sensible y muy peliculero.

¿Me está diciendo que usted no ha vivido el 'Desátame' y que es un drama gay?
Sí. Él sufría aquella situación y yo viví el momento con él.




LEER EN CATALÁN

Va marxar als 17 anys de casa per fer carrera, i el 1997 va vendre un milió i mig de còpies de Palabra de mujer, el disc que la va consagrar. Des de llavors, Mónica Naranjo ha cantat amb Pavarotti, ha fet de jurat a Tu cara me suena i s’ha pres obligats descansos.

Torna amb una òpera rock de look postapocalíptic per posar música a un llibre. Que complicat! Com se li va acudir la proposta?
No se m’ha acudit a mi. No tinc tant talent. Ja m’agradaria. Em va caure a les mans l’esborrany d’una novel·la i la història em va caçar. L’hi vaig passar a Pepe Herrero i vam acabar fent-ne 17 talls.

¿I no li ha fet por tornar amb un disc tan allunyat del seu pop dance habitual? Sembla difícil de vendre...
Vaig pensar que era un disc complex, com tots els de la meva carrera. No em va fer por. Crec que per crear art les pautes no han d’existir i no entenc una carrera sense evolució. El dia que ja no aprengui res em quedaré a casa i hi estaré molt a gust.

Dona, però si es retira ja no aprendrà més, no?
No, perquè tu pots continuar fent música per a tu, a casa teva. Jo no em veig amb 60 anys fent la volta al món cada dos per tres. Vull ser a casa envoltada de néts i vivint en comuna.

I no enyoraria l’escalf del públic?
No, perquè he estat molt de sort i ja l’he tingut. M’he sentit i em sento molt estimada pel públic.

¿El seu personatge intens dels escenaris no ha eclipsat l’artista?
La gent estava acostumada a veure el personatge altiu, dramàtic i sobreactuat que jo interpreto. I crec que molts pensaven que aquella persona no reia ni tenia una vida normal. Ara, a la tele, s’han emportat una agradable sorpresa.

¿I la dualitat que suposa crear un personatge no pot ser una mica perillosa?
El personatge em va molt bé. Per separar. Creu-me, el món de la música et pot fer parar boig.

Va haver de prendre’s un descans bastant important, no?
N’estava farta. Molt farta. De només treballar. Agafes avionsper ser a tres llocs diferents dels EUA en un dia i després anar a Mèxic. Al final acabes boig. A més, tampoc formava part dels meus plans tenir tant d’èxit.

Com és cantar amb Pavarotti?
Va ser un gran plaer. Quan jo tenia 14 anys i van formar el Tres Tenors pensava: “És el meu ídol”. Va ser fantàstic. De fet, abans de sortir a l’escenari em va agafar por escènica i li vaig dir que tenia pipí per fugir, però ell no em va deixar sola. Era molt llest...

I després d’haver cantat en tants idiomes, té previst cantar en català?
Doncs, mira, jo vaig començar cantant en català...

No ha repetit... No li va agradar?
Esclar, al final marxes, ja no tornes a parlar en català amb ningú.

I no li fa gràcia alguna cançó?
Sí, una cançó que sé que algun dia cantaré és Els segadors. És una peça preciosa.

A Madrid va estar onze hores firmant discos... ¿Ha fet patir els fans fent tanta tele i poca música?
No hi havia altra manera de fer el disco que fent tele. Quan vaig fer els comptes del que costaria la producció, em va caure una gota de suor freda per l’esquena.

Confia en les institucions públiques relacionades amb la cultura?
No. Ara no. Vaig demanar ajuda per fer aquest disc i encara m’han de contestar. Al ministeri, a la SGAE... Van dir: “Mónica Naranjo? A spam ”. Hi ha subvencions anuals per a la música clàssica. Vam dir que estàvem fent un disc clàssic, i res. La música està com està i tu no pots gastar-te 200.000 euros en un disc -que és el que ha costat el meu- així com així. Jo a vegades penso que, per als polítics, els artistes som l’última merda.

¿I ser catalana li ha fet més complicat triomfar a Espanya?
No! Jo estic treballant dia si dia també a Madrid i allà ens estimen molt. Aquestes coses que s’estan dient que a la resta d’Espanya no simpatitzen amb nosaltres són mentida. I al contrari també. A Madrid, sempre dic: “No us ho cregueu. Els catalans adorem la resta d’Espanya”. No hi ha cap problema, el problema el fan.

Apareix despullada al disc. Quin és el secret per estar tan estupenda?
Doncs jo menjo de tot.

Però potser poc...
Vols veure què duc al bolso? [S’aixeca i obre la bossa] Mira, xocolata! L’excusa perfecta per si estic angoixada, cansada... Però bé, faig dues hores d’esport al dia, sempre que puc.

Deu haver lligat molt, no?
No he lligat mai. No se què passa. Jo caic bé. Però ja està. A vegades, això sí, em tiren floretes molt gracioses. Una vegada em van dir: “M’agradaria ser guenyo per veure’t dos cops”.

Doncs per les cançons dels 90 sembla que l’hagin fet patir molt...
Eren lletres d’un amic meu que és gai i viu la vida fet un drama. És molt sensible i molt pel·liculer.

¿M’està dient que vostè no ha viscut el Desátame i que és un drama gai?
Sí. Ell patia aquella situació i jo vaig viure el moment amb ell.



guenos en TWITER @webmninfo  y | FACEBOOK

0 comentarios: